Tramvaje na Václavském náměstí

2. 05. 2014 8:00:00
Oblíbenou disciplínou při úvahách o renovaci nejslavnějšího českého náměstí (které z architektonického hlediska není náměstím) je znovuzavedení tramvajové dopravy na Václavské náměstí. V tomto článku se pokusím nastínit důvody, proč si myslím, že tato myšlenka je pouhým sentimentálním sněním, ale reálné potřebě města neodpovídá.

Tramvajové tratě vznikají a zanikají po celém světě. V Praze je provozována tramvajová doprava již od roku 1875 a mnoho míst, kde bychom si nyní nedokázali tramvaje představit, bylo v minulosti obsluhováno tramvajovou dopravou - například trať vedoucí od Prašné brány Celetnou ulicí přes Staroměstské náměstí a Pařížskou třídou k Právnické fakultě. Až do prosince 1980 cinkaly tramvaje i na Václavském náměstí.

V souvislosti s výstavbou metra v Praze došlo k přehodnocení celé dopravní koncepce hlavního města a kromě zrušení trolejbusové dopravy v roce 1972, došlo i na tramvajovou trať na Václaváku. Většina dopravy byla odsunuta na Karlovo náměstí a podle představ socialistických inženýrů měly dopravní k obsluze bývalého Koňského trhu postačovat dvě přestupní stanice metra a tramvajové linky, byť již nevedené původní trasou, ale pouze rádoby peážně k Václavskému náměstí v úseku Jindřišská - Vodičkova. Součástí odsunu tramvají z Václaváku byla i stavba Severojižní magistrály a s ní související úpravy horní části náměstí kolem Národního muzea.

Případný návrat tramvají na Václavské náměstí by narážel na jeden důležitý problém: Jaký smysl a význam by vůbec taková akce měla - respektive jak odůvodnit nepochybně vysoké náklady a komplikovanost, které by s takovou změnou souvisely. Původní vedení tramvají bylo ve směru od Vinohrad v úseku dnešní linky 11 od zastávky Italská po Vinohradské třídě a podél budovy Národního muzea směrem ke" Koňovi" a z druhé strany od Vinohrad z oblasti I.P. Pavlova, Žitné a Mezibranské opět podél Muzea k sv. Václavovi. Dále pak tramvaje projely celé náměstí až na Můstek a pak zabočovaly buď přes ulici 28. října k Národní třídě nebo přes Příkopy k Prašné bráně.

Kamenem úrazu přestav o tramvajích na Václaváku je, že neberou v potaz skutečnost, že dopravní situace a podmínky v okolí náměstí se za 30 let výrazně změnily. Bylo by nezbytné upravit provoz na magistrále, aby se tramvaje ve směru od Vinohrad měly vůbec jak na náměstí dostat. A dole na Můstku by se nabízela otázka, kam dál. Na Národní třídu jezdí přes Lazarskou a Spálenou tramvaje již dnes a trať z ulice 28. října od Václaváku by jen zdvojila vedení tramvají k Národnímu divadlu. Ještě horší by to bylo od Můstku doprava, kde na Příkopě vznikla pěší zóna a jednosměrka od Panské ulice a v tomto směru by tramvaj vyjela u Prašné brány, kde na Náměstí Republiky již dnes jezdí mnoho tramvajových linek a je stanice metra a nebo by musela projet poměrně úzkou Hybernskou, kde je dnes pouze jednosměrka a celkově vedení tramvají tímto směrem ztrácí díky metru a tramvajím u Masarykova nádraží smysl - o vedení tramvají úzkým, historickým jádrem kolem Celetné a Staromáku ani nemluvě.

Celkově je návrat tramvají na Václavské náměstí podle mého projektem, který městské dopravě nic zásadního nepřidá a náklady na takovou akci by byly v porovnání s přínosy byly astronomické. V současné době je Václavské náměstí obslouženo dvěma stanicemi metra a tramvajemi, které jezdí buď přes náměstí příčně v úseku Jindřišská - Vodičkova nebo linkami, které jezdí v těsné blízkosti náměstí ( třeba linky od Náměstí Míru a I.P. Pavlova směrem dolů na Karlák). Nezbytné úpravy, kterými by se muselo vyřešit propojení náměstí s Vinohrady, od kterých je odřízla magistrála a následně kam vést tramvaje z Václaváku dále od Můstku, by byly velmi nákladné a vyžadovaly rozsáhlejší zásah do dopravní koncepce města. Navíc si nelze představit, že město má touhu udělat z Václavského náměstí výstavní třídu a přitom by skrz ni jezdily tramvaje. V Brně takto jezdí tramvaje přes Náměstí Svobody a není větší adrenalin, než především v období vánočních trhů uskakovat před projíždějícími tramvajemi. A opět bych rád zdůraznil, že taková přestavba by stála značné peníze a všichni dobře víme, jak to s podobnými megalomanskými projekty, upečenými na Mar(f)iánském náměstí, v Praze bývá.

Autor: Jiří Musil | pátek 2.5.2014 8:00 | karma článku: 7.55 | přečteno: 540x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Michal Merhaut

Když do Kolína přijely tanky…

Zatímco severomořským pobřežím se linuly tóny Kmochových skladeb v podání dechové hudby Veřejného požárního útvaru v Kolíně, do překročení československých hranic prvními jednotkami okupačních vojsk zbývalo jen pár hodin.

23.8.2022 v 9:05 | Karma článku: 14.11 | Přečteno: 182 | Diskuse

Alena Kravarčíková

Anime, Cosplay, Fursuit, zábava puberťáků?

Možná, že už víte, co se u nás doma děje a jak začal příběh mého života s transgender puberťákem.....

22.8.2022 v 10:27 | Karma článku: 13.58 | Přečteno: 626 | Diskuse

Michal Merhaut

Kolínské jaro 1968

Generační obměna členů KSČ a hospodářské zaostávání Československa za západními zeměmi vedlo v 60. letech k nutnosti reforem a k pozvolnému uvolňování tuhého totalitního režimu.

22.8.2022 v 9:51 | Karma článku: 8.48 | Přečteno: 160 | Diskuse

Michal Merhaut

Reflexe roku 1968 v obecních kronikách

Obecní kroniky zaznamenávají události lokálního významu, ať už je to budování vodovodu, úspěchy místního fotbalového mužstva apod.

21.8.2022 v 10:34 | Karma článku: 12.54 | Přečteno: 250 | Diskuse

Alena Kravarčíková

Vyznání MARKOVI

Moc ráda se zamilovávám. Opakovaně, vášnivě, bezhlavě a neustále se zamilovávám do věcí, barev, lidí, dobrého jídla, vína, měst a zemí, bot, neobvyklých hodinek, knih (ne nutně v tomto pořadí) a do stovek dalších oblastí.

11.8.2022 v 15:24 | Karma článku: 11.21 | Přečteno: 433 | Diskuse
Počet článků 90 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1529
.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...